życie umysłowe

Najlepszy blog o rzeczach oczywistych. Niby oczywistych

Bella, bellissima

To mogło być najpiękniejsze, spełnione marzenie naszego socjalizmu. Najjaśniejsza gwiazda, jaką kiedykolwiek wyprodukowano w Polsce. Gdyby nie Gomułka.

syrena-sport-1024x768

Był 1960 rok. Pochód pierwszomajowy w stolicy. Na trybunie towarzysz Wiesław. A pod trybuną załoga FSO w Warszawie. Razem ze swoją dumą – Syreną Sport – dwudrzwiowym coupé, z silnikiem 698 cm³ ok. 35 KM,  4-biegową manualną skrzynią biegów i przednim napędem. Masa własna: ok. 710 kg.

Warszawiacy byli zachwyceni. To było rzeczywiście piękne auto. Jak się ogląda je na zdjęciu, ma się wrażenie, że jego linia jest ponadczasowa. Nie zmienia się wraz z trendami. To auto było piękne wtedy i byłoby tak samo piękne teraz.

Ale prostacki Gomułka na pięknie się nie znał. Wpadł w szał. Nie wyobrażał sobie, żeby w państwie robotniczym, w siermiężnej dyktaturze proletariatu można było pozwolić sobie na taki luksus, jak jazda autem jedynie we dwie osoby. Toż to zbytek! Gomułka zbytku nie znosił. Bo zbytek to kapitalizm, a w kapitalizmie, jak głosiła komunistyczna propaganda, lud robotniczy cierpi, podczas gdy bogacze pławią się w luksusie, jeżdżąc z kochankami dwuosobowymi autami.

Wyrok na najpiękniejszy samochód zza żelaznej kurtyny został wydany. Jedyny, prototypowy egzemplarz Syreny Sport, dzieło zespołu  inżyniera Cezarego Nawrota trafił do garażu Ośrodka Badawczo-Rozwojowego w Falenicy pod Warszawą.

I jeszcze jeden samochód, z którego moglibyśmy być dumni, gdybyśmy go wykonali. Samochód zaprojektowany przez Zdzisława Beksińskiego. Tak, tego Beksińskiego! Malarza tajemniczych, apokaliptycznych obrazów.imgres

I taki trochę nierealny jest jego mikrobus, zaprojektowany dla Sanockiej Fabryki Autobusów, w której artysta w 1964 roku pracował na pół etatu. Mikrobus miał zastąpić Nysę 501. Ale nie zastąpił. Nie wiadomo, z jakiego powodu. Wyprodukowano jedynie 20 egzemplarzy tego pojazdu.

Reklamy

4 comments on “Bella, bellissima

  1. Tomek fan starej motoryzacji
    7 kwietnia 2016

    Super samochód… szkoda tylko, że autor wpisu powiela miejskie legendy zamiast zgłębić nieco temat i napisać prawdę…

    Polubione przez 1 osoba

    • kredek
      7 kwietnia 2016

      Zapraszam. Proszę napisać prawdę

      Polubienie

      • P.S.
        7 kwietnia 2016

        Wystarczy poszukać w prasie branżowej i wszystko będzie jasne. Syrena Sport to miała być wprawka z technologii wytwarzania nadwozi z tworzyw sztucznych. Nikt nie marzył nawet o produkcji seryjnej. A że prasa ją wypatrzyła i rozdmuchała temat to skończyła jak skończyła

        Polubienie

  2. Marcin
    7 kwietnia 2016

    Rozumiem, że ten drugi samochód nie wszedł do produkcji poniewaz mieściło się w nim zbyt wiele osób 🙂

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 7 kwietnia 2016 by in Bez kategorii, fotografia, historia, motoryzacja, społeczeństwo, transport miejski and tagged , .

Kategorie

Follow życie umysłowe on WordPress.com

Kategorie

Statystyki bloga

  • 2,076,020 hits
%d blogerów lubi to: