życie umysłowe

Najlepszy blog o rzeczach oczywistych. Niby oczywistych

Bella, bellissima

Dzisiaj syrena kończy 60 lat. 20 marca 1957 roku pierwszy egzemplarz zjechał z taśmy produkcyjnej. To mogło być najpiękniejsze, spełnione marzenie naszego socjalizmu. Najjaśniejsza gwiazda, jaką kiedykolwiek wyprodukowano w Polsce. Gdyby nie Gomułka.

syrena-sport-1024x768

Był 1960 rok. Syrena produkowana była już od trzech lat. A tu taka niespodzianka. Pochód pierwszomajowy w stolicy. Na trybunie towarzysz Wiesław. A pod trybuną załoga FSO w Warszawie. Razem ze swoją dumą – Syreną Sport – dwudrzwiowym coupé, z silnikiem 698 cm³ ok. 35 KM,  4-biegową manualną skrzynią biegów i przednim napędem. Masa własna: ok. 710 kg.

Warszawiacy byli zachwyceni. To było rzeczywiście piękne auto. Jak się ogląda je na zdjęciu, ma się wrażenie, że jego linia jest ponadczasowa. Nie zmienia się wraz z trendami. To auto było piękne wtedy i byłoby tak samo piękne teraz.

Ale prostacki Gomułka na pięknie się nie znał. Wpadł w szał. Nie wyobrażał sobie, żeby w państwie robotniczym, w siermiężnej dyktaturze proletariatu można było pozwolić sobie na taki luksus, jak jazda autem jedynie we dwie osoby. Toż to zbytek! Gomułka zbytku nie znosił. Bo zbytek to kapitalizm, a w kapitalizmie, jak głosiła komunistyczna propaganda, lud robotniczy cierpi, podczas gdy bogacze pławią się w luksusie, jeżdżąc z kochankami dwuosobowymi autami.

Wyrok na najpiękniejszy samochód zza żelaznej kurtyny został wydany. Jedyny, prototypowy egzemplarz Syreny Sport, dzieło zespołu  inżyniera Cezarego Nawrota trafił do garażu Ośrodka Badawczo-Rozwojowego w Falenicy pod Warszawą.

I jeszcze jeden samochód, z którego moglibyśmy być dumni, gdybyśmy go wykonali. Samochód zaprojektowany przez Zdzisława Beksińskiego. Tak, tego Beksińskiego! Malarza tajemniczych, apokaliptycznych obrazów.imgres

I taki trochę nierealny jest jego mikrobus, zaprojektowany dla Sanockiej Fabryki Autobusów, w której artysta w 1964 roku pracował na pół etatu. Mikrobus miał zastąpić Nysę 501. Ale nie zastąpił. Nie wiadomo, z jakiego powodu. Wyprodukowano jedynie 20 egzemplarzy tego pojazdu.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Information

This entry was posted on 20 marca 2017 by in internet, motoryzacja, obyczaje, polityka, Polska, Polska Ludowa, PRL, sport, społeczeństwo, sztuka propaganda plakat and tagged , .

Kategorie

Follow życie umysłowe on WordPress.com

Kategorie

Statystyki bloga

  • 2,156,161 hits
%d blogerów lubi to: